Religieus Genootschap der Vrienden

Gedachten van Ghandi

Gedachten van Gandhi.

door Joke Hofman.

(uit tous les hommes sont frères)

Niets is absoluut, zelfs de waarheid niet. Leg jouw normen niet aan anderen op, leef het voor, maar laat ieder de vrije keuze.

Door Joke Hofman

Ik ben voor mezelf tot de overtuiging gekomen, dat volledige geweldloosheid de enige weg is. Toch: toen een groep Hindoes, die Ahimsa (= zonder geweld leven en tevens de kracht van de liefde en nederigheid aanwenden) nog niet toepaste, mij om raad vroeg, omdat mensen uit een ander dorp hun vrouwen wilden verkrachten, heb ik gezegd, dat ze hun vrouwen mogen verdedigen. Om te begrijpen wat ik bedoel, vertel ik je het volgende: in een dorp werd de oogst steeds door een groep apen opgegeten en vernield, zodat er honger heerste. Ik zou geen mens, maar ook geen dier kwaad doen, maar we kunnen in de maatschappij nog niet zonder landbouw en we kunnen helaas nog niet elke vorm van leven respecteren. Dus stond ik toe dat de apen werden gedood, in de hoop dat er een moment zal komen, waarop we een betere oplossing zullen vinden.

Ik wil mijn mening niet blijven verdedigen, want al zou je elke mogelijkheid van de taal benutten, dan kun je nog niet de gehele complexiteit van een idee uitdrukken. Ik ken mijn grenzen, maar ik zal tot die grenzen gaan. Vrijheid die veroverd is door het vergieten van bloed, kan nooit echte vrijheid zijn. Alleen waarheid, liefde en geweldloosheid kunnen leiden tot Vrede.

Ik ben de dienaar van de Moslims, de Christenen, de Joden, de Hindoes. Voor dienen is liefde nodig, geen aanzien. Ik voel me altijd heel ongemakkelijk als men mij beschouwt als een beroemdheid. Christelijke vrienden van mij proberen me al jaren te bekeren tot het Christendom. Ik heb een open geest en als mij hetzelfde was overkomen als Paulus, had ik me wel bekeerd. Maar het dogmatisme in het Christendom heeft de boodschap van Christus vervormd. Jezus was een Aziaat. Toen zijn boodschap door een Romeinse keizer werd gesteund, werd de boodschap imperialistisch en dat is ze nog steeds.

De scheiding van India in India en Pakistan heeft me verwond. Ik houd van alle mensen evenveel want in ieder hart woont het Goddelijke. Alleen door liefde kun je de mensheid dienen.

Hoofdstuk 2. – Mijn liefde voor de waarheid maakt dat ik me met politiek bemoei. – God is in ieder van ons. – Meer dan woorden, laat onze levens spreken voor ons! Jezus heeft niet 2000 jaar geleden het kruis één keer gedragen. Hij sterft nog elke dag en hij staat ook weer op. Het zou toch triest zijn als we afhankelijk zouden zijn van een God die 2000 jaar geleden gestorven is! Dus verkondig hem niet historisch, in een bepaald tijdperk, maar als degene die nu in je leeft. Ik geloof niet dat de Veda’s de enige teksten zijn die door God zijn geïnspireerd. Ik ben ervan overtuigd dat dezelfde inspiratie geldt voor de Bijbel, de Koran, de Zend Avesta. Maar ik geloof niet dat elk woord door God is geïnspireerd dat in die boeken staat. – Ik weet te goed hoeveel onvolmaaktheid er in mij is, dus zal ik me ook nooit ergeren aan die van anderen.

Hoofdstuk 4: Ahimsa en de weg van de geweldloosheid. Ik kan me voorstellen dat je een dier uit zijn lijden verlost. En ik kan me ook voorstellen dat je een mens kunt doden uit liefde voor de anderen, bijv. een gevaarlijke gestoorde die om zich heen schiet en tientallen mensen doodt, dan is het je plicht deze mens te doden om de anderen te sparen.

Ahimsa betekent: hebt uw vijanden lief. Het geloof in reïncarnatie is voor mij een grote troost. Ik ben tegen geweld omdat het schijnbare goede dat het aanricht altijd tijdelijk is en het kwaad dat het aanricht blijvende schade oplevert. Ik ben een onverbeterlijke optimist. Volgens mij zijn de mogelijkheden om de geweldloosheid verder te ontwikkelen onbegrensd. Hoe meer je deze kwaliteit in je zelf ontwikkelt, des te besmettelijker is haar invloed, totdat het zal schij- nen over de hele wereld. Om zich te verdedigen hoeft men niet te doden. Men moet de kracht hebben om te sterven. Als je geheel bereid bent om te sterven, wil je je niet verzetten tegen geweld. De geschiedenis laat zien dat veel mensen die dit kunnen, `harde’ harten hebben laten smelten.

Hoofdstuk 6. Ik wil niet dat mijn leven de dood van een ander wezen zou kosten, zelfs niet van een slang. Ik zou liever sterven aan zijn beet dan hem te doden. Goed en slecht zijn relatieve begrippen. Wat goed is voor de ene mens, kan slecht zijn voor een ander. Iets zeggen dat een ander stoort, is niet gewelddadig, het hangt af van het motief en de mate van waarheid van wat er wordt gezegd. Het is dus alleen gewelddadig als we met onze woorden anderen willen schaden. Mensen zijn vaak bang te zeggen wat ze denken en voelen. Als je wil dat de geweldloosheid zich verbreidt, moet de waarheid gezegd worden, ook als dat hard is voor een ander. En wees ook niet bang dat een ander je niet meer aardig vindt! Slechts één op de miljoen mensen is werkelijk in staat om haar leven volkomen aan God te wijden. Dus vraag niet van ze om niet te trouwen! Een goed huwelijk is ook een toewijding aan God. Consequent zijn lijkt een goede eigenschap. Maar ik heb in mijn leven zoveel nieuwe dingen geleerd, dat dat niet werkt. Want flexibiliteit en liefde zijn veel belangrijker. Dus als ik schrijf, vraag ik me niet af of het wel overeenkomt met wat ik eerder heb gezegd of geschreven. Anders maak je geen ontwikkeling door. Als iemand je goede raad niet opvolgt, probeer dat dan geheel te accepteren en voel je niet beledigd! Ik zou willen dat het woord “misdadiger” uit elke taal werd geschrapt.

Posted on

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *